غرق در حیرتم. غرق در شگفتی.

سالهای سال سر در کلام بی نظیر قرآن فرو بردم و سالها در آیاتش تعمق نمودم و . هرچه سیر کردم یافتم و تشنه تر شدم و دانستم ک بطن اندر بطن در این کتاب اسرار است و سخنها و حقایق.

براستی حقیقت روح چیست؟

در آیات حق، روح را چگونه تعریف و تبیین نموده؟

{ یَسئَلوُنَکَ عَنِ الرّوحُ قُلِ الرّوحُ مِن أمرِ رَبّی وَ ما اوتیتُم مِنَ العِلمِ إلّا قلیلاً }

از تو می پرسند از روح؛ بگو روح از امر پروردگار من است؛ و از علم، جز اندکی ب شما داده نشده.

روح، از امر پروردگار است.

{ ألا لهُ الخَلقُ و الأمرُ } 

همانا خلق و امر، برای اوست. ( می توان گفت: خلق، خلقت جسم است و امر، روح است )

 و امر » همان است که:

{ إذا قضی أمراً فإنّما یقول له کن فی }

وقتی امر، تمام شد، حق تعالی ب آن می گوید باش؛ و می شود. ( پس روح ایجاد دفعی دارد.)

{ إنّما أمرهُ إذا أرادَ شیئاً أن یقول له کُن فی }

همانا امر او اینست: هرگاه اراده بر شیئیت چیزی کند، همینکه ب آن بگوید باش، می شود.( روح بر اساس اراده ی حق تعالی و جهت کینونیّت و تکوینیت ایجاد شده )

{ ألا إلی الله ِ تُرجَعُ الأمور }

و تمام امرها ب سوی الله بر می گردند و رجعت می کنند. ( پس روح هم ب سوی الله بر می گردد و رجعت می کند)

{ إنّ الأمرَ کُلَّهُ للهِ } 

همانا امر، تمامش، کلّش برای الله است. ( روح هم تماماً تعلق ب الله دارد)

{ لله الأمرُ جمیعاً }

همه ی امر، برای الله است.

{ یُدَبِّرُ الأمر َ من السّماء إلی الأرض }

امر را از آسمان ب سوی زمین تدبیر می کند. (روح هم سیر نزولی دارد و این تنزل، از بالا ب پایین است. پس آنوقت از پایین ب بالا چه؟؟؟)

( تدبیر امر، از بالاست ب پایین؛ از مافوق ب مادون)

{ یُلقی الرّوحَ مِن أمره علی من یَشاءُ من عباده }

روح، از امر او القا می شود؛ آنهم بر هر کدام از بندگانش ک بخواهد.

{ فإذا جاء أمر الله قُضِیَ بالحقّ } 

( آنگاه ک امر الله بیاید، ب حق و حقیقت داوری و قضاوت خواهد شد)

{ و ما أمرُنا إلّا واحِدَةٌ کلمحٍ بالبصر }

امر ما جز یک امر واحد نبود؛ همانند یک چشم بر هم ردن.( روح هم ب یک چشم بر هم زدن ایجاد شد)

__________________________________

و اما تنها و تنها در آیات و ادعیه، این عیسی علیه السلام است ک روح الله نامیده شده.

عیسی علیه السلام است ک خلقتی اسرار آمیز دارد؛

عیسی علیه السلام است ک در او ،روح بر جسم غالب است.

.

{ ما کان لله أن یتّخذَ من ولدٍ سبحانه إذا قضی أمراً فإنّما یقول له کن فی }

در انتهای ماجرای حضرت عیسی علیه السلام بحث ولد را مطرح می کند، و تاکید می دارد ک خلقت عیسی خارق عادت بوده و مهم ترین نکته در ولادت حضرت عیسی، ب انجام رسیدن امر است ک با یک کن فی » شکل گرفته است.

{ و کانَ أمراً مقضیّاً }

امری ک حتمیّت یافته و مُقضیَ شده. 

نکته ی مهم در این عبارت قرآنی این است ک نفرمود امری بوده ک حتمیت یافته است. 

آنرا محدود و مقید ب زمان و مکان نکرد و فعل نیاورد؛ بلکه بصورت اسم مفعول آورده؛ یعنی شد آنچه ک باید می شد؛ شد آنچه ک حتماً می بایست انجام می گرفت.

________________________________

پس روح، امر است.

ب یک اشاره.

ب یک اراده.

ب مشیت حق تعالی.

ظرف روح باید از خود روح وسیعتر و باکمال تر باشد.

حالا بنظر شما

اولی الأمر   چه کسانی هستند؟ چه ویژگیهایی دارند؟

حتی اگر ظاهرش را بگیریم: اولی الامر یعنی صاحبان ولایت. یعنی ولایت وامدار امر است.

اولی الأمر، اولی الرّوح.

______________________________

و اکنون

در این عصر و زمانه

اولی الامر کیست؟

اولی الروح کیست؟

صاحب روح من. ولیّ روح من. ولیّ امر من.

سخن فراوان است


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها