غرق در حیرتم. غرق در شگفتی.
سالهای سال سر در کلام بی نظیر قرآن فرو بردم و سالها در آیاتش تعمق نمودم و . هرچه سیر کردم یافتم و تشنه تر شدم و دانستم ک بطن اندر بطن در این کتاب اسرار است و سخنها و حقایق.
براستی حقیقت روح چیست؟
در آیات حق، روح را چگونه تعریف و تبیین نموده؟
{ یَسئَلوُنَکَ عَنِ الرّوحُ قُلِ الرّوحُ مِن أمرِ رَبّی وَ ما اوتیتُم مِنَ العِلمِ إلّا قلیلاً }
از تو می پرسند از روح؛ بگو روح از امر پروردگار من است؛ و از علم، جز اندکی ب شما داده نشده.
روح، از امر پروردگار است.
{ ألا لهُ الخَلقُ و الأمرُ }
همانا خلق و امر، برای اوست. ( می توان گفت: خلق، خلقت جسم است و امر، روح است )
و امر » همان است که:
{ إذا قضی أمراً فإنّما یقول له کن فی }
وقتی امر، تمام شد، حق تعالی ب آن می گوید باش؛ و می شود. ( پس روح ایجاد دفعی دارد.)
{ إنّما أمرهُ إذا أرادَ شیئاً أن یقول له کُن فی }
همانا امر او اینست: هرگاه اراده بر شیئیت چیزی کند، همینکه ب آن بگوید باش، می شود.( روح بر اساس اراده ی حق تعالی و جهت کینونیّت و تکوینیت ایجاد شده )
{ ألا إلی الله ِ تُرجَعُ الأمور }
و تمام امرها ب سوی الله بر می گردند و رجعت می کنند. ( پس روح هم ب سوی الله بر می گردد و رجعت می کند)
{ إنّ الأمرَ کُلَّهُ للهِ }
همانا امر، تمامش، کلّش برای الله است. ( روح هم تماماً تعلق ب الله دارد)
{ لله الأمرُ جمیعاً }
همه ی امر، برای الله است.
{ یُدَبِّرُ الأمر َ من السّماء إلی الأرض }
امر را از آسمان ب سوی زمین تدبیر می کند. (روح هم سیر نزولی دارد و این تنزل، از بالا ب پایین است. پس آنوقت از پایین ب بالا چه؟؟؟)
( تدبیر امر، از بالاست ب پایین؛ از مافوق ب مادون)
{ یُلقی الرّوحَ مِن أمره علی من یَشاءُ من عباده }
روح، از امر او القا می شود؛ آنهم بر هر کدام از بندگانش ک بخواهد.
{ فإذا جاء أمر الله قُضِیَ بالحقّ }
آنگاه ک امر الله بیاید، ب حق و حقیقت قضای آن رقم می خورد و تمام می شود. ( روح هم همینگونه است)
{ و ما أمرُنا إلّا واحِدَةٌ کلمحٍ بالبصر }
امر ما جز یک امر واحد نیست؛ همانند یک چشم بر هم ردن.( روح هم ب یک چشم بر هم زدن ایجاد می شود)
__________________________________
و اما تنها و تنها در آیات و ادعیه، این عیسی علیه السلام است ک روح الله نامیده شده.
عیسی علیه السلام است ک خلقتی اسرار آمیز دارد؛
عیسی علیه السلام است ک در او ،روح بر جسم غالب است.
.
{ ما کان لله أن یتّخذَ من ولدٍ سبحانه إذا قضی أمراً فإنّما یقول له کن فی }
در انتهای ماجرای حضرت عیسی علیه السلام بحث ولد را مطرح می کند، و تاکید می دارد ک خلقت عیسی خارق عادت بوده و مهم ترین نکته در ولادت حضرت عیسی، ب انجام رسیدن امر است ک با یک کن فی » شکل گرفته است.
{ و کانَ أمراً مقضیّاً }
امری ک حتمیّت یافته و مُقضیَ شده.
نکته ی مهم در این عبارت قرآنی این است ک نفرمود امری بوده ک حتمیت یافته است.
آنرا محدود و مقید ب زمان و مکان نکرد و فعل نیاورد؛ بلکه بصورت اسم مفعول آورده؛ یعنی شد آنچه ک باید می شد؛ شد آنچه ک حتماً می بایست انجام می گرفت.
________________________________
پس روح، امر است.
ب یک اشاره.
ب یک اراده.
ب مشیت حق تعالی.
ظرف روح باید از خود روح وسیعتر و باکمال تر باشد.
حالا بنظر شما
اولی الأمر چه کسانی هستند؟ چه ویژگیهایی دارند؟
حتی اگر ظاهرش را بگیریم: اولی الامر یعنی صاحبان ولایت. یعنی ولایت وامدار امر است.
اولی الأمر، اولی الرّوح.
______________________________
و اکنون
در این عصر و زمانه
اولی الامر کیست؟
اولی الروح کیست؟
صاحب روح من. ولیّ روح من. ولیّ امر من.
سخن فراوان است
درباره این سایت